Door Albert in Drupal

Inspiratie en innovatie op DrupalJam

Of je nou een eendaags event zoals DrupalJam of een meerdaags congres bezoekt, meestal is wel een thema te herkennen. Waar had iedereen het over? Wat was de rode draad? ezDeveloper Albert Skibinski maakt de balans op na DrupalJam 2018.

Voor mij gaat het om opdoen van inspiratie en zien hoe nieuwe technieken worden ingezet. Zo werd een jaar of vier geleden voor het eerst over headless (of decoupled) Drupal gesproken.

Toentertijd waren het vooral nog discussies en ideeën en hier en daar iemand die een proof of concept had gebouwd. Nu zien we dat frontend frameworks breed ingezet worden. Wat opvalt is dat bij alle decoupled sessies React werd gebruikt, maar dat is eigenlijk niet zo vreemd want vanuit Drupal wordt gekeken of dit framework ‘geadopteerd’ [1] zou kunnen worden.

Kleinere teams

Drupal en React draaien beide al een tijdje mee, maar de keuze om een probleem op deze manier op te lossen is wel te bestempelen als een vorm van innovatie. De front-end wereld ontwikkelt zich veel sneller dan Drupal ooit bij kan houden. Door dit deel af te splitsen naar een losse community, maak je kleinere teams. Een sleutel tot innovatie, want zulke kleinere teams kunnen veel sneller schakelen [2].

Kruisbestuiving

Drupal heeft dit al eerder succesvol toegepast door bepaalde Symfony componenten te gebruiken in Drupal 8. Hierdoor worden delen verder ontwikkeld in de Symfony community en kan de Drupal community zich focussen op andere zaken. Bijkomend voordeel is de kruisbestuiving die plaatsvindt, bijvoorbeeld door deze presentatie [3] uit de Symfony wereld, maar met inzichtvolle toepassingen in Drupal.

DrupalJam 2018

Innovatie kwam ook terug in de openingskeynote van de CTO van Picnic, een bezorgdienst voor supermarktboodschappen. Een startup waar menig supermarkt misschien best nerveus van wordt. Vergelijkbaar met Uber voor de taxiwereld onderscheiden zij zich met een slimme mobiele app die net even wat plezieriger [4] werkt. Het zijn hierbij juist de kleine details, zoals het kunnen volgen van de bestelwagen op de kaart als hij in de buurt komt. Zo poets je net die kleine onzekerheden weg waar mensen een hekel aan hebben.

Een ander knelpunt in de customer journey van het online boodschappen doen: hoe zorg je ervoor dat je je winkelmandje snel kunt vullen, zonder alles een voor een te moeten selecteren en toevoegen? Vooral op kleine mobieltjes is dat een priegelwerk. Het antwoord waren groepen van producten die je waarschijnlijk wilt kopen, gebaseerd op eerdere aankopen. Opvallend hierbij is dat machine learning vooralsnog onvoldoende nauwkeurig bleek, doordat de hoeveelheid data beperkt was. Artificial intelligence heeft leertijd en veel data [5] (big data) nodig om goed te kunnen werken.

Innovatief team

Maar hoe doe je dat nou? Innoveren? Als uitsmijter kregen we van Gert Hans Berghuis [6] een aantal tips voor een succesvolle innovatiecultuur. Natuurlijk begint het bij een goed team, maar wat voor mensen heb je daarvoor nodig? Een houvast bieden de teamrollen [7] zoals bedacht door Meredith Belbin. Een goed team is in evenwicht en heeft elke rol in huis (één persoon kan hierbij meerdere rollen vervullen) waarbij mensen zich veilig voelen en van elkaar weten wat elkaars sterke en zwakke punten zijn. Als je zo’n gedreven groep mensen hebt en je gooit er een probleem in, komen de creatieve ideeën vanzelf.

Albert Skibinski

Tijdens zijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft richtte Albert Skibinski samen met Erik Huijs het bedrijf Merge op. In 2002 maakten zij de stap van een zelfgeprogrammeerd CMS naar Drupal. Albert werkt bij ezCompany sinds het samengaan van het bedrijf met Merge in 2016. Hij richt zich met het team in Breda onder andere op de ontwikkeling van Drupal voor Gemeenten.