Door Eric in Drupal

6 redenen waarom jouw werkgever je naar een conferentie moet laten gaan

Eind september 2017 kreeg ik – Eric Claeren, alweer zes jaar developer bij ezCompany – de kans om samen met negen collega’s naar mijn derde DrupalCon EU te gaan. Na München (2012) en Amsterdam (2014) was dit jaar Wenen aan de beurt voor het grootste Europese Drupal evenement van 2017, waar bijna 1800 geïnteresseerden in Drupal op afkwamen.

Dergelijke evenementen zijn niet goedkoop, entree, reis- en verblijfskosten zorgen ervoor dat developers hun werkgever niet durven te vragen om te gaan, laat staan dat werkgevers zo'n trip vrijwillig aanbieden. Buiten de kosten is je personeel ook één of meerdere dagen niet aan het werk. Hieronder wil ik aantonen waarom je het moet vragen aan je werkgever en waarom werkgevers hun personeel naar conferenties moeten laten gaan.

1. Leren

Conferenties bieden workshops, sessies, code sprints, discussies en nog veel meer. Je kunt in een korte tijd veel kennis opdoen met experts, met wie je directe interactie hebt. Iets wat je niet uit een boek kunt halen of ervaart tijdens een online cursus. In een vakgebied waar de ontwikkelingen met lichtsnelheid gaan, is het een uitdaging om bij te blijven en om te kiezen voor de beste technologieën. Ook wil je zelf als werknemer blijven groeien en het best mogelijke werk opleveren. Op deze conferenties krijg je een goed beeld van de markt en de trends, en ze leveren je vaak nieuwe perspectieven op. Die de werkgever vervolgens weer helpen om klanten extra waarde te bieden en onderscheidend te blijven in deze concurrerende en veranderende markt.

2. Comfortzone

Misschien geen voor de hand liggende reden, maar het kan soms best spannend zijn: een vreemde stad, een andere omgeving en nieuwe mensen ontmoeten. Het is echter goed om af en toe uit je comfortzone te komen en open te staan voor nieuwe ervaringen. Hierdoor leer je makkelijker, groei je als persoon en ben je ook in staat om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken, waardoor je betere beslissingen kunt nemen en creatiever leert te denken. Dit maakt je waardevoller voor je werkgever.

3. Teambuilding

Je kunt als werkgever allerlei activiteiten bedenken om je personeel beter te laten samenwerken, zoals het klimmen in bomen of het laten opsluiten in een escaperoom, maar niets werkt volgens mij zo goed als mensen met een gemene deler in een vreemde omgeving zetten. Als je 30 minuten tijd over hebt, raad ik je aan om deze video van Simon Sinek te kijken over vertrouwen.

In 2013 maakte ik iets vergelijkbaars mee, ik was op reis in de U.S.A. en verbleef in het enige hotel in Death Valley. Een afgezonderde plek midden in de stikhete woestijn. Op het balkon hoorde ik een groep Nederlanders praten, sterker nog, een groep Brabanders. Het zal toch niet waar zijn! Wat nooit zou gebeuren als ik deze mensen in Nederland op straat zou zijn tegengekomen, gebeurde daar wel. Mijn reisgenoot en ik maakten een praatje en hebben vervolgens een memorabele avond gehad. We wisselden tips uit over onze reis en vertrouwden ze zonder hierover na te denken. Omdat we dezelfde taal spraken, uit dezelfde regio kwamen en gemeenschappelijke waarden hadden.

Dit gebeurt ook wanneer je met collega’s, mensen met gemeenschappelijke interesses en waarden, op een vreemde plek bent. Hierdoor ontstaat een natuurlijke en ongeforceerde echte connectie en een wederzijds vertrouwen, en dit is zo waardevol voor een organisatie. Want een bedrijf is uiteindelijk niets meer dan een groep mensen die met elkaar moeten communiceren en elkaar moeten vertrouwen om succesvol te zijn.

4. Delen

ezCompany stond dit jaar in de top 30 van bedrijven die een bijdrage leveren aan Drupal. Iets om als werknemer bijzonder trots op te zijn. Maar dit kan alleen ontstaan als de mensen binnen de organisatie zich onderdeel voelen van die community. En wat is de beste plek om zien dat hun werk impact heeft op anderen? Op een plek waar je deze mensen kunt ontmoeten en samen kunt werken aan een gemeenschappelijk doel.

5. De band tussen werkgever en werknemer

In een zeer concurrerende markt, waarbij goed en vakkundig personeel schaars is en developers bijna dagelijks door recruiters worden aangesproken, moeten werkgevers zich onderscheiden. Om zo personeel te behouden en nieuw personeel aan te trekken. Door je werknemers naar een conferentie te sturen, bied je ze de kans om te groeien en voelen zij zich gewaardeerd. Ook biedt het kansen om nieuwe mensen aan te trekken, doordat gelijkgestemde mensen elkaar aantrekken.

6. De kracht van plezier

Bijna een kwart van de meldingen van beroepsziekten in 2015 betrof volgens de volksgezondheid een burnout. In een van de snelst groeiende industrieën, waarbij de snelheid van ontwikkeling elk jaar toe lijkt te nemen, zijn de verwachtingen en de druk hoog, vanuit jezelf, de werkgever en de klant. Er zijn al veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar langdurige stress, en samengevat: het is niet goed voor een mens om continu in de vecht- of vluchtmodus te staan. Prestaties gaan achteruit en het kan zelfs leiden tot een volledige uitval.

Tijdens mijn tijd bij ezCompany hebben we al veel leuke dingen gedaan met het ezTeam. En naast het serieuze doel van de reis, zijn een aantal dagen in een mooie stad met leuke mensen en veel lol goed voor de nodige ontspanning.

#workhardplayhard