Door Milou in DVG

Patrick Jonkman van gemeente Almelo op de koffie bij ezCompany

In de blogserie ‘Op de koffie bij ezCompany’ verschijnen de komende tijd een aantal interviews met onze klanten. Zo krijg jij antwoord op vragen als wie zijn onze klanten, en waarom kiezen onze klanten nu juist voor ezCompany. In deze blogpost, gaan we in gesprek met Patrick Jonkman, applicatiebeheerder bij gemeente Almelo.

Welkom Patrick! Vertel eens, hoe ben je met ons in contact gekomen?

De gemeente Almelo wilde graag een nieuwe website laten ontwikkelen en dus zijn we destijds op zoek gegaan naar een leverancier voor onze nieuwe website. We hadden goede verhalen gehoord over de DVG website van gemeente Vught die jullie hebben ontwikkeld en dus hebben we toen contact met jullie opgenomen.

 

ezCompany heeft natuurlijk voor jullie de DVG distributie geïnstalleerd. Hoe zijn jullie tot de beslissing gekomen om voor de DVG distributie te kiezen?

Toen we op zoek zijn gegaan naar een leverancier voor onze nieuwe website, hebben we een aantal verschillende CMS’en overwogen. Zo hebben we gekeken naar het CMS van de website die we destijds nog in gebruik hadden, Smartsite, en ook SIMsite vande SIMgroep hebben we overwogen. Uiteindelijk hebben we besloten om voor een DVG website te kiezen, enerzijds vanwege de kosten die beduidend lager waren dan bij de andere aanbieders, en anderzijds vanwege de gedachte achter de DVG distributie. Wij vinden het namelijk een mooie gedachte dat de bestaande distributie en alle extra ontwikkelde functionaliteiten vrij beschikbaar zijnvoor alle afnemers. Hierdoor hadden wij namelijk profijt van de functionaliteiten die al voor gemeente Vught waren ontwikkeld, en konden andere gemeentes zoals gemeente Vught vervolgens ook weer de door ons extra ontwikkelde functionaliteiten in gebruik nemen.

 

Jullie waren de tweede gemeente na Vught die gebruik ging maken van de DVG distributie. Wat voor extra functionaliteiten hebben jullie laten ontwikkelen?

We hebben ezCompany gevraagd om een koppeling met de afsprakenmodule JCC te ontwikkelen. Verder hebben we een nieuwe template laten ontwerpen met een net wat andere indeling en layout dan de website van gemeente Vught en we hebben ook onze gemeenteraad pagina laten integreren in de website, terwijl die bij gemeente Vught apart was. Inmiddels zijn we in samenwerking met gemeente Vught een crisispagina aan het ontwikkelen die vervolgens voor beide websites in gebruik kan worden genomen en die uiteraard ook weer beschikbaar zal worden gesteld aan de gebruikersvereniging.

 

Inmiddels is de website al een tijdje online. Wat zijn de ervaringen tot nu toe van de inwoners van Almelo?

Bij de lancering van de nieuwe website op 1 september 2014 hebben we er bewust voor gekozen om dit zo stilletjes mogelijk te laten verlopen en dus de publiciteit niet op te zoeken. We hebben dan ook niet heel veel reacties gekregen op onze nieuwe website, veel mensen merkten niet eens op dat we een nieuwe website hadden omdat ze direct vanuit Google op de pagina die ze zochten terecht komen en dus niet via de homepage op zoek gaan naar informatie.

 

En wat vinden je collega’s bij gemeente Almelo van de nieuwe website?

Mijn collega’s maakten de overgang van de oude naar de nieuwe website natuurlijk wel een stuk bewuster mee en veel collega’s hadden in het begin nog wel enige moeite met de nieuwe website. Als je van ruim 3000 naar slechts 250 pagina's op de website gaat, dan kun je je voorstellen dat er een hoop informatie verdwenen is, informatie waarvan de auteur uiteraard van mening is dat die informatie cruciaal is voor op de website. Door die collega’s vervolgens aan de hand van de resultaten die we via Piwik (een analytics tool) verkrijgen te laten zien dat voor de inwoners van Almelo die informatie toch niet zo relevant is, konden we ze duidelijk maken dat de nieuwe website met veel minder content toch echt een verbetering was. Inmiddels zijn mijn collega’s dan ook allemaal veel positiever over de website, en zijn we zeer tevreden met het resultaat. De inwoners van Almelo komen voor ons altijd op de eerste plaats en als zij tevreden zijn met de nieuwe website, zijn wij dat ook.

 

Wat vind je van het werken met Scrum?

Voordat we met ezCompany in zee gingen, was ik al wel bekend met de Scrum-methodiek. Ik had dus een goed idee van wat me te wachten stond en was erg blij dat dit project ook middels de Scrum-werkwijze opgepakt werd. Ik vind Scrum een prettige en vooral ook duidelijke manier van werken. Door de korte sprints en de grote betrokkenheid van mij als klant bij het gehele proces maken dat je altijd weet wat je te wachten staat en dus ook op tijd bij kan sturen mocht dat nodig zijn.

 

Wat vind je prettig aan de samenwerking met ezCompany?

Het feit dat het team zo actief meedenkt over oplossingen en altijd beschikbaar is als je ze nodig hebt. Bovendien vind ik het fijn om te weten dat ik met een club werk waar zoveel inhoudelijke kennis aanwezig is. Als ik een vraag of user story inschiet, dan weet ik dat er genoeg expertise is om dit op te pakken en dat is een fijn idee.

 

Vind je dat er nog verbeterpunten zijn voor de samenwerking met ezCompany

De laatste tijd heb ik het idee dat jullie het een stuk drukker hebben, waardoor het soms langer duurt voordat nieuwe zaken worden opgepakt. Dat zou wat mij betreft wel wat verbeterd kunnen worden.

 

Nou Patrick, bedankt voor je tijd en je eerlijke antwoorden. We zijn erg blij om te horen dat je zo tevreden bent over de samenwerking met ezCompany. En wat betreft de drukte bij ezCompany, we zijn druk bezig om nieuwe mensen aan te nemenzodat we onze capaciteit weer kunnen verhogen dus hopelijk is dit probleem binnenkort weer opgelost!