Managementteam ezCompany uitgebreid

Het managementteam van ezCompany is uitgebreid met operationeel manager Karen van Haperen en technisch manager Raymond Muilwijk. Na de groei van de afgelopen jaren werd het tijd om het management te versterken met extra kennis en capaciteit. Met de komst van de twee nieuwe mt-leden is er nu meer rust en ruimte ontstaan voor verdere ontwikkeling van de organisatie.

Directeur Bas van den Nieuwenhuijzen: ‘Voor Bas en mij is ezCompany natuurlijk het leukste bedrijf van de wereld, we hebben de afgelopen jaren dan ook veel tijd en aandacht besteed aan de groei ervan. Maar daardoor konden we niet altijd de beste managers zijn en ontstond de behoefte aan versterking. Die hebben we toen gezocht én inmiddels gevonden in de personen van Karen en Raymond.’
 

Rolverdeling

Het nieuwe managementteam heeft tijdens een ‘heisessie’ in Rotterdam de taken verdeeld en de plannen voor 2018 opgesteld. Karen gaat zich vooral richten op de menselijke kant van de organisatie, zij zorgt ervoor dat de teams optimaal functioneren en dat er nog beter wordt ingespeeld op de wensen van de klant. Raymond houdt zich bezig met de technische kant, zoals keuzes op het gebied van veiligheid en innovatie, en ziet erop toe dat ezCompany zich continu blijft ontwikkelen als Drupal- en Laravel-specialist. Algemeen directeuren Bas en Bas blijven samen verantwoordelijk voor de verdere groei van het bedrijf door het vinden van de juiste opdrachten en de beste talenten voor het bedrijf.

Karen was meteen enthousiast over de vacature van operationeel manager bij ezCompany: ‘Met mensen werken, samenwerken... Het menselijke en sociale aspect kwam heel duidelijk naar voren in de vacaturetekst. Dat triggerde me. Ik heb hiervoor bij grotere organisaties gewerkt met honderden, zelfs duizenden medewerkers. Daar ben je een nummer, is er onvoldoende aandacht voor het individu en maak je uiteindelijk weinig impact. Ik wil echt iets bijdragen aan een organisatie en ik vind het belangrijk dat mensen happy zijn op hun werk. Dat bereik je door te kijken waar iemand goed in is en energie van krijgt. Vaak kunnen mensen meer dan ze denken of laten zien. Soms lijkt het of ze ’s ochtends bij binnenkomst niet alleen hun jas maar ook hun kennis en persoonlijkheid aan de kapstok hangen.’


Karen van Haperen:
‘Ik wil echt iets bijdragen aan een organisatie’


Karen heeft 15 jaar bij CZ gewerkt, vervolgens bij SNS Bank en ONVZ. ‘In mijn tijd als klachtencoördinator bij CZ heb ik veel kennis opgedaan van de processen in de organisatie, waardoor ik op een gegeven moment op de afdeling Business Intelligence terecht ben gekomen waar deze kennis heel bruikbaar was. Uiteindelijk ben ik als teamleider Business Intelligence aan de slag gegaan. ICT en Business Intelligence vind ik enorm interessant. Het is puzzelen, op zoek gaan naar wat de klant echt nodig heeft en hoe je de juiste data boven kunt krijgen.’

In de afgelopen jaren waarin ze heeft leidinggegeven, is Karens managementstijl veranderd. Ze is meer een coachende en faciliterende manager geworden. ‘Ik wil mensen verantwoordelijkheid en vertrouwen geven. Ik ben niet sturend, ga ze niet vertellen wat ze moeten doen, 


want dat weten ze zelf vaak beter. Wel kan ik ze natuurlijk helpen en tips geven. Door gesprekken te voeren, vragen te stellen en dóór te vragen, probeer ik mensen aan het denken te zetten. En zo vinden ze vaak zelf de antwoorden.’

Karen ziet bij ezCompany al meerdere zaken die haar aandacht vragen. ‘De grote organisaties waar ik voor werkte, hebben overal een afdeling voor. Bij ezCompany doe je veel meer zelf, zoals HR. Dat is een keer wat anders en voor mij een leuke uitdaging. Omdat ezCompany snel is gegroeid en volop in beweging is, zie ik ook mogelijkheden in het professionaliseren van bijvoorbeeld het Scrumproces. Ik ben de afgelopen jaren fan geworden van het Agile werken, en daarmee van Scrum. Vooral vanwege de nadruk op samenwerken in kleine teams, de klant goed bij het proces betrekken en het werk opdelen in kleine stukken.’

Raymond is jarenlang als CTO werkzaam geweest bij internetbureau Trinoco, waar hij samen met Peter Boeren oprichter/eigenaar van was. Sinds de overname van Trinoco door ezCompany maakt Raymond als CTO daar onderdeel uit van het managementteam. ‘De teams binnen ezCompany zijn bezig met softwareontwikkeling, maar over de teams heen is er weinig communicatie hierover. Dat is nu een van mijn taken, om de techniek ook overkoepelend in te zetten. Zij zijn dit aan het bouwen, dat kan ook handig zijn voor dát team, of ik zet twee mensen bij elkaar die wat aan elkaars kennis hebben. Ook kijk ik verder vooruit: blijft Drupal bijvoorbeeld voor de lange termijn hét beste systeem? Kwaliteit, security, privacy, kennisdeling, nieuwe technieken. Dat zijn allemaal onderwerpen waar ik me mee bezighoud.’


Raymond Muilwijk:
‘Ik wil niet verwijderd raken van de techniek’


Raymond probeert zijn tijd te verdelen over de verschillende teams, zodat hij weet wat er speelt en voor iedereen beschikbaar is voor vragen. ‘Het gaat ergens mis als ze daarvoor eerst een afspraak zouden moeten maken. Mijn collega’s moeten me ook niet zien als een baas, ik ben meer een onderdeel van de teams.’

Aangezien bij ezCompany nog maar pas geleden het concept van zelfsturende teams in gang is gezet, zijn mensen nog op zoek naar de grenzen. ‘Dat is ook juist wat van belang is bij zelfsturende teams: inzicht in de gestelde kaders. Je moet weten: ‘Dit kan ik zelf bepalen, maar dit is het eindresultaat waar we naartoe moeten.’ Voor ezCompany-breed is dat ‘samen slimme websites bouwen’. Het doel van zelfsturende teams is om betere software te ontwikkelen, op een efficiëntere manier en met tevreden klanten. Daar goede beslissingen over nemen.’


Raymond ziet zichzelf niet als afmaker pur sang, meer meer als een initiator. ‘Ik probeer bijvoorbeeld om identity management de organisatie in te krijgen, dat het organisatiebreed gedragen wordt. En ook voor zaken op privacy- en securitygebied maak ik me hard.’

Hij wil als manager bovendien niet verwijderd raken van de techniek. ‘Ik ben altijd technisch gedreven geweest, en in een bedrijf als ezCompany is er ook ruimte om met nieuwe technieken bezig te zijn.’ Verder vindt hij ook de methodiek en psychologie van softwareontwikkeling interessant: ‘Uit onderzoek blijkt dat de grootste reden voor developers om weg te gaan bij hun werkgever is, dat ze het gevoel hebben dat ze geen kwaliteit (meer) mogen leveren. Door tijdsdruk moeten ze vaak iets opleveren wat nog niet aan hun eisen voldoet.’

Toekomst

Het nieuwe managementteam heeft de lijn uitgestippeld voor ezCompany. Directeur Bas van der Zalm: ‘In 2011 hebben we de keuze gemaakt om ons volledig te specialiseren in Drupal, Laravel en Scrum. We zijn nog steeds blij met deze keuze want het geeft een heel duidelijke focus, waardoor we ons blijven ontwikkelen en we echt als specialist bekendstaan. Wel geloven we dat techniek een middel is en geen doel op zich.’ Daarom gaat ezCompany zich de komende jaren nog meer bekwamen in het slimmer maken van websites door gedegen vooronderzoek te doen naar gebruikersbehoefte en het continu meten van resultaten. Bas legt uit: ‘De nauwe samenwerking met ons consultancy-zusje Brayton House zorgt voor meer kennis en ervaring op het gebied van digitale strategie, user experience (UX) design en continue optimalisatie van digitale platforms.’