Door Milou in DVG

Ger en Esther van gemeente Venray op de koffie bij ezCompany

Onlangs, woensdag 21 september om precies te zijn, zette ons DVG team de nieuwe website van gemeente Venray live. Inmiddels staat de website dus een tijdje live, en dus leek het ons een mooi moment om onze klant in een kort interview te vragen naar de samenwerking met ezCompany. Aan het woord zijn Ger Vervoort (webmaster) en Esther Kromhout (adviseur online dienstverlening) van gemeente Venray.

Dag Ger en Esther, welkom! Vertel eens, hoe zijn jullie in contact gekomen met ezCompany?

Dat was eigenlijk in eerste instantie via het Toptakencongres in Utrecht. We hebben altijd al wel interesse gehad in de open source oplossingen, maar het was in de projectvoorbereiding met de Staat van het Web dat de focus werd gericht op Drupal voor Gemeenten. We zijn ons verder gaan verdiepen, en hebben drie of vier partijen die DVG implementeren benaderd voor onze aanbesteding. Jullie waren er daar één van. 

 

En wat was de belangrijkste eis die jullie stelden aan de nieuwe website?

Het doel van onze online communicatie is om de online dienstverlening te verbeteren. Dat was dan ook onze belangrijkste eis; dat de website ons kon helpen bij het verder ontwikkelen van onze dienstverlening. Dankzij de nieuwe omgeving kregen we veel meer mogelijkheden om hiermee aan de slag te gaan. De voornaamste reden om voor Drupal voor Gemeenten te kiezen was voor ons het feit dat meerdere gemeenten ermee werken en we dankzij de open source opzet de samenwerking kunnen opzoeken met andere gemeenten.

 

Hoe hebben jullie de samenwerking met ezCompany tot nu toe ervaren?

Wij hebben de samenwerking als zeer positief ervaren. Het fijnste vonden we dat je daadwerkelijk met het hele team werkt aan het project. Wij zaten als klant dus regelmatig aan tafel met het hele team om te brainstormen, in plaats van dat we enkel met een manager konden schakelen. We merkten ook duidelijk dat het team het beste voor heeft met de klant, en dat is fijn. Ook al is het soms in eerste instantie vervelend om te horen dat een voorstel dat je doet niet handig of haalbaar is, uiteindelijk zijn we blij met het advies van het team want daardoor bleef iedereen gefocust. 

 

En wat vinden jullie van de scrum werkwijze bij ezCompany?

Ger: om eerlijk te zijn vond ik het gedurende het project niet veel toegevoegde waarde hebben. Niet dat ik het vervelend vond hoor, maar voor mij was het niet zo van belang dat er iedere twee weken iets opgeleverd werd, omdat wij toch naar één punt toewerkten: de livegang.  Daarbij komt dat ik met name bezig ben geweest met de koppelvlakken waar meerdere leveranciers bij betrokken zijn. Dat laat zich niet in een vaste cyclus vatten. Esther: ben het daar niet helemaal mee eens. Ik vond het juist wel fjin om continu op de hoogte te blijven van wat er opgeleverd werd, zodat we ook gedurende het traject nog aanpassingen konden doen en konden bijsturen waar dat nodig was. 

 

Zijn er speciaal voor Venray nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de distributie?

Venray heeft de standaard distributie als uitgangspunt genomen, en daarna hebben we nog een aantal functionaliteiten laten toevoegen. Bijvoorbeeld een postcodecheck in het verhuisformulier waarbij de bezoeker minder gegevens hoeft in te vullen en er een controle plaatsvindt op de juistheid van de invoer. 

 

En wat zijn jullie plannen nu? 

De website staat natuurlijk live, maar dat wil niet zeggen dat we klaar zijn met ontwikkelen. Nu we de basis hebben staan, willen we gaan kijken naar extra functionaliteiten die we zouden kunnen toevoegen. Zo willen we bijvoorbeeld heel graag de mogelijkheid om formulieren te kunnen dupliceren toevoegen aan de website, en willen we ons zoekscherm meer gaan inrichten zoals ze dat bij venlo.nl al doen. We sluiten daarom graag aan bij de gebruikersvereniging en willen daar een actieve bijdrage gaan leveren.

 

 

Meer weten over de ervaringen van onze klanten met Drupal voor Gemeenten? Lees dan het interview met Patrick Jonkman van gemeente Almelo.