ezCompany op DrupalJam

ezCompany was weer aanwezig op DrupalJam, hét Drupal evenement van Nederland. Ditmaal als platinum sponsor. Onze stand, uitgerust met arcadekast, stond in het teken van retro arcade, het thema van DrupalJam 2017. #letspowerup We gaven handige herbruikbare koffiebekers weg én er viel een mooie handpresso te winnen.

Op het (uitverkochte) evenement in de Fabrique in Maarssen waren tal van interessante keynotes en inspirerende sprekers. Tijdens technische insights kwamen zaken aan bod als ‘Geavanceerde debugging technieken’ en ‘Functional Javascript’. Maar het ging op DrupalJam over meer dan alleen de techniek...

Digital privacy, Tijmen Schep

Technologiecriticus & privacy designer Tijmen Schep hield een keynote over digital privacy. Ons gedrag wordt steeds vaker in digitale systemen opgeslagen. Het verzamelen van deze data heeft positieve kanten, maar leidt volgens Schep ook tot social cooling.

‘Like oil leads to global warming, data leads to social cooling’

Mensen gaan bijvoorbeeld bewust minder gebruikmaken van social media. Ze passen zelfcensuur op hun posts toe, omdat ze het idee hebben dat ze gecontroleerd kunnen worden en beoordeeld worden op wat ze online zetten. Een ander fenomeen dat ontstaat is klikvrees, wanneer mensen niet meer op een link durven te klikken omdat ze bang zijn dat het ergens wordt vastgelegd en dit negatief voor ze kan uitpakken. 

Op basis van de diverse data die je deelt, worden allerlei 'scores' aan je toegekend. En hier hangt steeds meer vanaf, zoals een goede baan, een gunstige hypotheek. Mensen worden daardoor ‘braver’, om betere 'scores' te krijgen. Met een risico-ontwijkende gemeenschap tot gevolg.

Om de data van consumenten en bedrijven zo goed mogelijk te beschermen, gaat in Europa in mei 2018 de General Data Protection Regulation (GDPR) van kracht. De naleving ervan wordt strenger dan die van bestaande wetgeving. Een andere belangrijke verandering is dat bedrijven niet méér data mogen bijhouden dan ze nodig hebben. Ook moet helder naar de klant worden gecommuniceerd waar zijn gegevens voor worden gebruikt en hoe dit is te wijzigen of stop te zetten.

Kijk de volledige keynote van Tijmen Schep op YouTube
Meer informatie over Social Cooling vind je op Socialcooling.com.

Maximale conversie door persuasive design, Pieter Jan Troost

Tijdens de presentatie over ‘persuasive design’ van persuasion strategist en designer Pieter Jan Troost stond de vraag centraal: hoe kun je bezoekers van je website zover krijgen dat ze doen wat jij graag wilt dat ze doen?

Troost gebruikte het Fogg Behavior Model. Volgens dit model is gedrag te beïnvloeden door motivatie, ability én een trigger. Gedrag vindt plaats wanneer iemand voldoende gemotiveerd is (ik wil het), het uit te voeren gedrag makkelijk genoeg is gemaakt (ik kan het) en er een trigger is (iets vertelt mij dat ik iets moet doen). Maar hoe pak je dat aan op je website?

1. Maak ’t simpel 
Als de gebruiker zijn doel eenvoudig(er) kan bereiken, zal de conversie hoger zijn. 
Je maakt het de gebruiker gemakkelijker door de volgende zaken te verminderen: tijdsduur; kosten; fysieke inspanning; mentale inspanning; afwijking van wat men gewend is; en afwijking van sociale normen. Je kunt bijvoorbeeld minder keuzes geven, niet te veel elementen laten zien, gebiedende wijs te gebruiken en duidelijke instructies geven.

2. Boost motivatie                
Je bezoeker moet gemotiveerd worden op je website. Pas je de beïnvloedingsprincipes van Dr. Robert Cialdini toe, dan wordt de kans groter dat de bezoeker meer moeite wil gaan doen om zijn doel te bereiken. Je bereikt dit onder andere door in te spelen op het schaarste-principe, met kreten als ‘Op is op’ en ‘Deze kortingsactie is nog 2 dagen geldig’. Of laat zien dat je een autoriteit bent op je vakgebied. En ook je geloofwaardigheid is een sleutel tot succes.

‘Put hot triggers in the path of motivated people.’ 

3. Creëer een trigger
Je bezoeker kan nog zo gemotiveerd zijn en de handeling nog zo simpel, maar zonder trigger gebeurt er niets. Een trigger op je website heeft bijvoorbeeld de vorm van een knop met een pakkende tekst erin, een ‘call-to-action’.

Fotografie: Imre Gmelig Meijling

ezCompany behoort tot de top van de Nederlandse Drupal-bedrijven. Omdat wij geloven in de kracht van delen, geven we graag veel terug aan Drupal en de community. Wil je meebouwen aan de grootste Drupal-projecten van Nederland? Kom dan een keertje een kop koffie bij ons drinken, je koffiebeker staat voor je klaar.